Підготовка до конкурсів

ЗАВДАННЯ
ІІ етапу учнівської олімпіади з української мови і літератури
7 клас
ЗАВДАННЯ 1:
         До поданих слів доберіть антоніми. Уведіть їх у речення. Пригадайте й запишіть 5 українських народних прислів’їв або приказок, побудованих на антонімії: розквіт, наближатися, завжди, порядок, логічний, змінний, серйозний, швидкий, порожній, егоїстичний.

ЗАВДАННЯ 2:
         Завершіть прислів’я, користуючись інформацією з довідки. Поясніть написання частки НЕ з дієсловами:
1.     І соловей (не)співає, коли він … .
2.     У чужому оці порошинку бачить, а у своєму … .
3.     На чужий труд … .
4.     Слово – це меч, який … .
5.     Мовчання ще нікому … .
Довідка:… дрючка (не)добачає; …їсти (не)має; …ласий (не)будь; … (не)пошкодило; …ніколи (не)іржавіє.


ЗАВДАННЯ 3:
         Визначте дієвідміни поданих дієслів; від кожного дієслова утворіть форму наказового способу 2-ї особи однини, 1-ї та 2-ї особи множини:
пекти, малювати, лити, спостерігати, слухати.


ЗАВДАННЯ 4:
Дайте відповіді на запитання бліц-тестів:
1. У якому рядку названо складові тексту-роздуму?
А.
зачин і кінцівка;

Б.
приклади і висновок;

В.
опис і розповідь;

Г.
тези й аргументи



А
Б
В
Г





         
2. Яку функцію виконує план?
А.
зясувати головну думку тексту;

Б.
визначити кількість абзаців;

В.
з’ясувати невідоме;

Г.
висловити думки послідовно, не пропустити чогось важливого.



А
Б
В
Г





3. Які є види опису?
А.
пейзаж, портрет, інтер’єр;

Б.
теза, аргументи, висновки;

В.
зачин, основна частина, кінцівка;

Г.
повідомлення, оголошення, заява.



А
Б
В
Г





4. Установіть відповідність:
1.
іменник
А
зав’язати, здається, блищать;
2.
прикметник
Б
двійка, пара, одиниця;
3.
числівник
В
черговий, приємна, гарне;
4.
займенник
Г
мною, усяке, кожний;
5.
дієслово
Ґ
два, сто, перший;
6.
прислівник
Д
по-перше, вдруге, чудово;
7.
сполучник
Е
зате, але, проте;
8.
прийменник
Є
навколо, понад, обабіч;
9.
частка
Ж
ох, ой, агов;
10.
вигук
З
ні, нехай, же;
5.У якому рядку всі слова пишуться з малої літери?
А
П(п)оділля, К(к)омпозитор;
Б
К(к)раїна, У(у)країна;
В
Б(б)ілорусь, Х(х)мельницький;
Г
П(п)артія, У(у)країнець.


А
Б
В
Г






ЗАВДАННЯ 5:
Напишіть твір-мініатюру (12-15 речень) на тему:«Чи є користь від читання книг», використовуючи такі словосполучення: цікавий світ, джерело мудрості, найперший порадник, змушує міркувати, запасти в душу.

ЗАВДАННЯ 6:
1.     Пісні, у яких ідеться про життя різних верств населення, називаються:
А
обрядовими;
Б
суспільно-побутовими;
В
родинно-побутовими.


А
Б
В




2.     Козацькою НЕ є пісня:
А
«Ой на горі та женці жнуть»;
Б
«Стоїть явір над водою»;
В
«Ой у степу криниченька».


А
Б
В





3.     У творі «Захар Беркут»  Сторож – це:
А
сторічний дуб біля Тухлі;
Б
великий камінь при вході в долину;
В
велика вежа при воротах у село;
Г
широка гребля на гірській річці


А
Б
В
Г





4.     Укажіть твір, з якого взято рядки:
Та недовго сонце гріло,
Недовго молилось…
Запекло, почервоніло
І рай запалило.
А
«Тополя»;
Б
«Мені тринадцятий минало»;
В
«Заповіт».

5.     Емоційно-оцінне ставлення письменника до зображуваної ним дійсності, яке відзначається великою силою почуттів, – це:

А
пафос;
Б
мотив;
В
конфлікт;
Г
художня деталь.


А
Б
В
Г







ЗАВДАННЯ 7:
У вигляді нарису дайте відповіді на запитання:
1.     Де і коли народився Т. Шевченко?
2.     У якому закладі навчався майбутній письменник, здобувши волю?
3.     Як називалася перша поетична збірка Т. Шевченка?
4.     Чому Т. Шевченко дав їй таку назву?
5.     Скільки творів до неї увійшло?
6.     Який твір Т. Шевченка відкриває перше видання «Кобзаря»?
7.     Які ви знаєте автобіографічні твори Т. Шевченка?
8.     За що був арештований Тарас Григорович?
9.     Яку назву має альбом художника про Україну?
10.                       Де провів Т. Шевченко свої останні роки життя?
11.                       Як у народі називається гора, де відбулося перезаховання Т. Шевченка?
12.                       За рішенням якої організації ювілей поета відзначається майже в усіх державах світу? 

ЗАВДАННЯ 8:
         Пригадайте й запишіть 3 твори Т. Шевченка, у назві яких є числівники.
  
ЗАВДАННЯ
ІІ етапу  учнівської олімпіади з української мови і літератури
8 клас
ЗАВДАННЯ 1:
З’ясуйте, чи є антонімами подані слова:
Свіжий – заморожений, свіжий – солоний, свіжий – кип’ячений, свіжий – затхлий, свіжий – черствий, свіжий – консервативний, свіжий – консервований, свіжий – утомлений, свіжий – використаний, свіжий – сушений.
Доведіть свою думку, утворивши речення з кожною антонімічною парою.
  
ЗАВДАННЯ 2:
         Знайдіть відповідність між фразеологізмами та їхніми лексичними синонімами:
1.
стріляний горобець
А
бути лідером
2.
бебехами годувати
Б
утікати
3.
передати куті меду
В
досвідчений
4
п’ятами накивати
Г
зробити щось надміру
5.
грати першу скрипку
Ґ
приховувати щось, намагатися помститись
6.
носити камінь за пазухою
Д
побити
7.
волам хвости крутити
Е
зробити щось дуже смачним
8.
стати на рушник
Є
байдикувати
9.
де Макар телят пасе
Ж
узяти шлюб
10.
комар носа не підточить
З
дуже далеко


И
бездоганно

1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.












ЗАВДАННЯ 3:
         Випишіть із речення всі можливі словосполучення. Визначте вид підрядного зв’язку. Виконайте синтаксичний розбір одного словосполучення (на вибір):
На землю спускалися тонкі прозорі тіні й стелилися легким серпанком по широкому степу.

ЗАВДАННЯ 4:
         Виконайте тести:
1.     Зясуйте, у якому з варіантів речень граматична основа односкладна:
А.
Лиш де-не-де прокинеться пташка, непевним голосом обізветься зі свого затишку.
Б.
Сьогодні тиша якась незвичайна, тривожна…
В.
Дивишся і не надивишся, дишеш і не надишешся тим чистим, гарячим і пахучим повітрям.
Г.
І знову віра воскресає у серці стомленім моїм.



А
Б
В
Г






2.     Укажіть речення, у якому підмет складений:
А.
Батько і матір бажають тобі щастя, тож прислухайся до їхніх порад.
Б.
Сотні солов’їв щебетали на кущах молодого поросту.
В.
Настав сьомий день, як Петро пішов геть з батькової оселі.
Г.
Іван з Петром обійшов увесь ліс, але так і не знайшов матері оленятка.



А
Б
В
Г






3.     Зясуйте, у якому реченні присудок простий:
А.
Через отой неспокій уночі я став прислухатися й до світанків.
Б.
З особливим нетерпінням я знову й знову чекаю  зустрічі з новою книгою.
В.
Тут я одразу став меншим.
Г.
Після такої новини нам стало зовсім журно.



А
Б
В
Г






4.     У реченні
Вмирав нарцис з журби, з кохання
підкреслені слова є:
А.
непрямим додатком;
Б.
неузгодженим означенням;
В.
обставиною мети;
Г.
обставиною причини.



А
Б
В
Г









5.     Порядок слів порушено в реченні:
А.
Сумні дерева сплять під сніговою ковдрою.
Б.
Шумить з вітрами тихими ліщина.
В.
Дубовий гай синіє вдалині.
Г.
Вітер грав у свій пустинний ріг.



А
Б
В
Г







ЗАВДАННЯ 5:
Чи погоджуєтеся ви, що майбутнє мови залежить від кожного мовця? Висловіть свою думку у творі-мініатюрі, взявши епіграфом слова поета Дмитра Білоуса:

Коли мовиш, як належить, –
Слово чисте, мов роса…
І від тебе теж залежить
Мови рідної краса!

Уведіть у текст вашого твору різні за метою висловлювання речення, ускладнені звертаннями, однорідними членами, прямою мовою.

ЗАВДАННЯ 6:
         Прочитайте текст. У вигляді короткого твору-роздуму (10 – 15 речень) зробіть висновок, чому образ дівчини-бранки Марусі Богуславки викликав інтерес митців.
         Історична дума «Маруся Богуславка» надихала митців на створення за її мотивами нових творів мистецтва.
         Дума була добре відома Тарасу Шевченку. Поет умістив її у свій «Буквар южнорусский», виданий 1861 року для українських шкіл. А Михайло Старицький під впливом цього твору написав однойменну історично-побутову драму (1897); п’єсу під цією ж назвою («Маруся Богуславка») написав і Іван Нечуй-Левицький (1895); драму «Ясні зорі» – Борис Грінченко; оповідання «Турецькі бранці» – Сидір Воробкевич. Композитор Анатолій Свєчников створив балет «Маруся Богуславка» (1951)…

ЗАВДАННЯ 7:
Дайте відповіді на запитання тестів:
1. Знайдіть правильне визначення пісні:
А.
Художній твір усного походження про вигадані та фантастичні події.
Б.
Великий твір переважно героїчного змісту.
В.
Короткий фольклорний або літературний розповідний твір повчального характеру.
Г.
Словесно-музичний твір ліричного або ліро-епічного характеру.



А
Б
В
Г






2. Дума – це:
А.
Ліро-епічний твір героїчного характеру про події минулого та відомих історичних осіб.
Б.
Художній твір усного походження про вигадані та фантастичні події.
В.
Ліричний твір, у якому відбито почуття, переживання, думки людини, пов’язані з її особистим життям, подіями в сімї, родинними стосунками.
Г.
Великий пісенно-розповідний твір переважно героїчного змісту, який виконується речитативом у супроводі бандури, кобзи чи ліри.



А
Б
В
Г







3. Установіть відповідність між цитатою та історичною піснею:
1.
«У неділю дуже рано у всі дзвони дзвонять»
А
«Ой Морозе, Морозенку»
2.
«Становили собі ляхи дубовії хати»
Б
«За Сибіром сонце сходить»
3.
«Зібрав війська сорок тисяч в місті Жаботині»
В
«Чи не той то хміль»
4.
«Ой з-за гори та з-за кручі буйне військо виступає»
Г
«Та ой як крикнув же та козак Сірко»


Ґ
«Максим козак Залізняк»

1.
2.
3.
4.





ЗАВДАННЯ 8:
Назвіть одним словом художній засіб, ужитий у рядках:
1.     Ясні очі, кінь вороненький, люте горе.
2.     Душа радіє, думи докучають, очі бояться
3.     «Чи щаслива ж та билинка, що росте на полі?», «Нащо ж ти, доню, Гриця отруїла?»




ЗАВДАННЯ
ІІ етапу учнівської олімпіади з української мови і літератури
9 клас
ЗАВДАННЯ 1:
         Із поданими парами слів складіть словосполучення, у яких розкривалося б значення кожного омоніма.
         Використавши одну пару омонімів (на вибір), складіть і запишіть невеличкий каламбур (до 10 речень).
Пара – пара, гриф – гриф, лютий – лютий, такса – такса, баня – баня, лайка-лайка.

ЗАВДАННЯ 2:
         З поданих речень випишіть застарілі слова у два стовпчики: архаїзми й історизми. Зясуйте й запишіть їхнє значення:
1.     Сивий оселедець розсипався козакові перед очима.
2.     Цю корогву прислали козакам за мужність.
3.     На голові Кайдашихи був високий очіпок.
4.     Вустами дитини говорить істина.
5.     Крикнув цар на своїх гайдуків.

ЗАВДАННЯ 3:
         Спишіть, розставляючи розділові знаки. Сполучники, що з’єднують частини складного речення, підкресліть прямою лінією, а ті, що з’єднують однорідні члени речення – хвилястою:
1.     О думи мої о слава злая за тебе я в чужому краї караюсь мучусь але не каюсь.
2.     Жах у її очах змінився подив а подив радістю.
3.     Вузенька стежечка щезала часом серед кам’яної пустині або ховалася під виступом скелі.
4.     Часом у блакитній вишині пропливала біла хмара або пролітала пташина.
5.     З вірою в щасливе завтра Олександр Олесь жив і творив чверть століття і майже все далеко від України.

ЗАВДАННЯ 4:
Пригадайте ваше перше знайомство з творчістю Т.Г. Шевченка. Напишіть стислий відгук про ваш улюблений твір Кобзаря. Укажіть, які життєві обставини спричинили появу твору, розкрийте його ідею, особливості художньої мови (вжиті метафори, порівняння, гіперболи, епітети, паралелізми, архаїзми, історизми, неологізми, старослов’янізми тощо). Поясніть, чи актуальний цей твір нині.

ЗАВДАННЯ 5:
         Подані числівники запишіть словами й поєднайте з іменниками, поданими в дужках:
2 (апельсин), 4 (хлопець), 3 (дівчата), ½ (гектар), 586 (учасник), 22 (футболіст), 4 (вікна – множ.), 30 (автомобіль) 2/4 (аркуш), 7 (лоша).


ЗАВДАННЯ 6:
         Складіть за поданими початками складних речень поради, уживаючи звертання й пряму мову.
Пам’ятка-порада
1.     Дивіться на цей світ очима своєї любові – і…
2.     Будуйте цей світ руками своїх надій, щоб…
3.     Несіть цей світ у долонях добра – і …
4.     Будіть цей світ променями своєї віри – тоді…
5.     Даруйте цьому світові добро, а …
6.     Не будьте байдужими до цього світу, адже…

ЗАВДАННЯ 7:
1. Як звали братів і сестер Т. Шевченка?
2. Хто був ініціатором викупу Т. Шевченка з кріпацтва,
хто брав у цьому участь?
3. Який композитор написав близько 100-а мелодій на слова Шевченка?
4. Переклад якого уривка поеми Київської Русі зробив Т. Шевченко?
5. Як називався записник, у якому Тарас Шевченко записував свої твори під час заслання?
6. За участь у якому таємному товаристві засуджено Т. Шевченка?
7. У якому творі Т. Шевченка матері сниться щасливе життя сина?


ЗАВДАННЯ 8:
         У вигляді зв’язного висловлювання виконайте ідейно-художній аналіз поезії І.Світличного
Все земля співає «Заповіт»
Ой, шумить Дніпро вже багато літ
Бачить нас Тарас в дивних змінах час:
Тим, хто слуха, – чути клич поета,
Незалежна стала Україна,
А Дніпро співа мудрий «Заповіт»,
Де козацький дух осіняє нас,
Аж відлуння лине по планеті.

Де в нове життя іде людина.
Підійнявсь Тарас на своїй горі,
Обійшов «Кобзар» увесь білий світ
Задививсь мрійливо на Вкраїну.
І в борні за щастя людство кличе,
А вона вже вся у новій зорі,
Вся земля співа вічний «Заповіт»
А вона зоріє, мов калина.

І передає в нові сторіччя.


ЗАВДАННЯ
ІІ етапу учнівської олімпіади з української мови і літератури
10 клас
ЗАВДАННЯ 1:
Прочитайте уривок із «Щоденника» Т. Шевченка від 1 липня 1857 р.:
«Дивне, одначе, це всемогутнє покликання. Я добре знав, що живопис — моя майбутня професія, мій хліб насущний, та замість того, щоб вивчити його глибокі таїнства…, я компонував вірші, за які мені ніхто й шага не заплатив і які врешті позбавили мене волі, та які, не дивлячись на всемогутню нелюдську заборону, я все-таки нишком ліплю і навіть подумую іноді про те, щоб надрукувати ці плаксиві, худорляві діти свої. Справді, дивне це невгамонне покликання

Спираючись на текст, складіть і запишіть короткий (до 1 стор.) твір-роздум про роль покликання у становленні особистості. Аргументуючи думки, використайте факти з біографії Т. Шевченка, наведіть приклади з творів письменника. У текст уведіть безсполучникові складні речення та складнопідрядні речення з кількома підрядними.


ЗАВДАННЯ 2:
         Відредагуйте речення:
1.     Хватить уже говорити, давайте працювати!
2.     Перелиставши пару сторінок журналу, я зустрівся з дуже цікавим оповіданням.
3.     Це лікарство потрібно приймати кожного дня по ложці на пустий желудок на протязі місяця.
4.     У столовій ми заказали суп з лапшою та блинчики з творогом.
5.     Дану конференцію можна рахувати всеукраїнською, бо в ній прийняли участь делегати з усіх регіонів України.
6.     Ми дали обяву о міроприємстві, яке буде проходити в нашому учбовому закладі.


ЗАВДАННЯ 3:
         Пригадайте й запишіть 6 фразеологізмів, джерелами яких є народне мовлення. У вигляді короткої гуморески (до 10 речень) розкажіть про значення й походження одного фразеологізму, який є відголоском українського народного обряду, ритуалу, традиції.


ЗАВДАННЯ 4:
         До якого словника ви звернетеся, якщо у вас виникнуть сумніви щодо
1.     Написання слова;
2.     Розуміння значення слова;
3.     Вимови слова;
4.     Вибору слова, близького за значенням;
5.     З’ясування площі території певної країни?

ЗАВДАННЯ 5:
         Як називаються слова, що мають схоже звучання, але відмінне значення? Уведіть у речення подані слова:
особа, особистість, винятковий, виключний, завдяки, дякуючи, реальний, реалістичний.


ЗАВДАННЯ 6:
До поданих слів доберіть прикметники, за допомогою яких можна було б визначити рід незмінюваних іменників:
Поні, шимпанзе, какаду, мадам, леді, конферансьє, рагу, драже, жабо, рандеву, Торонто, Тбілісі.


ЗАВДАННЯ 7:
         Визначте способи творення поданих слів:
прадавній, споконвічний, вибухонебезпечно, пароплав, перепис, слушно, водовоз, перехід, премудрий, пристаркуватий, знаменитість, винахід, привокзальний, ЗНО.

ЗАВДАННЯ 8:
         У вигляді зв’язного висловлювання виконайте ідейно-художній аналіз тексту:
         «Він був сином мужика, і став володарем в царстві духа. Він був кріпаком, і став велетнем у царстві людської культури. Він був самоуком, і вказав нові, світлі і вільні шляхи професорам і книжним ученим. Десять літ він томився під вагою російської солдатської муштри, а для волі Росії зробив більше, ніж десять переможних армій. Доля переслідувала його в житті скільки могла, та вона не зуміла перетворити золота його душі у ржу, ані його любові до людей в ненависть і погорду, а віри в Бога – у зневіру і песимізм. Доля не шкодувала йому страждань, але не пожаліла втіх, що били із здорового джерела життя. Найкращий і найцінніший скарб дала йому лише по смерті – невмирущу славу і все розквітаючу радість, яку в мільйонів людських сердець все наново збуджуватимуть його твори.         Отакий був і є для нас, українців, Тарас Шевченко» (І. Франко, «Присвята»).




ЗАВДАННЯ
ІІ етапу учнівської олімпіади з української мови і літератури
11 клас
ЗАВДАННЯ 1:
Поясніть значення усталених виразів, що стали назвами окремих творів і збірок українських письменників. Наведіть приклади аналогічних назв художніх творів:«Доки сонце зійде, роса очі виїсть», «Дай серцю волю, заведе в неволю» (М. Кропивницький); «За двома зайцями» (М. Старицький); «Хіба ревуть воли, як ясла повні?» (Панас Мирний); «Чотири броди», «Кров людська – не водиця» (М. Стельмах).


ЗАВДАННЯ 2:
         Чи погоджуєтеся ви з поданими твердженнями?Якщо ні, виправте, записавши свій варіант.
1.     Завжди твердими є приголосні [б],[п],[в],[м],[ф],[д],[р],[г],[ж],[ш],[н],[ґ],[й].
2.     Фонетична транскрипція передає правила написання слів в українській мові.
3.     В українській мові 10 голосних звуків.
4.     В абсолютному кінці слова й у позиції перед глухим приголосним дзвінкі приголосні оглушуються.
5.     Звуки мови й звуки мовлення – тотожні одиниці.

ЗАВДАННЯ 3:
У вигляді твору-роздуму розкрийте одну із запропонованих тем: «І там, де звучить рідне слово, живе український народ» (В.Сосюра); «Рідна мово! Будь не тільки святом, а насущним хлібом на щодень» (Б. Демків); «Не забувайте рідну мову, Усім єством любіть її… (О. Богачук)

ЗАВДАННЯ 4:
До слів іншомовного походження доберіть українські відповідники. Утворіть речення зі словами іншомовного походження: адаптація, альтернатива, ідентичний, сакральний, раритетний, рідкісний.

ЗАВДАННЯ 5:
Знайдіть відповідники між фразеологізмами та їхніми лексичними синонімами:
1.
топтати ряст
А
зробити боляче
2.
розпустити ханьки
Б
розповідати про щось неймовірне
3.
правити смаленого дуба
В
говорити без упину
4.
вбитися в колодки
Г
замовкнути
5.
прикусити язика
Ґ
подорослішати
6.
рукою подати
Д
бути в гарному настрої
7.
де і перець не росте
Е
далеко
8.
дати гарбуза
Є
близько


Ж
жити


З
відмовити


ЗАВДАННЯ 6:
Завершіть речення.
1.     Український письменник, який брав участь у визволенні Т. Шевченка з кріпацтва, — це …
2.     Крім Т. Шевченка, до Кирило-Мефодіївського братства входили письменники: ...
3.     Твори періоду заслання Т. Шевченко об’єднав у збірку …


ЗАВДАННЯ 7:
«Шевченківський бліц».
Дайте лаконічну відповідь на запитання:
1.     Звідки пішло прізвище Шевченко?
2.     Т.Г. Шевченка називають основоположником нової української літературної мови. Чому?
3.     У яких творах поет пише про своє нещасливе дитинство?
4.      Які твори ввійшли до першої збірки Шевченка? Як вони називались?
5.      Що було причиною заслання Шевченка?
6.     Назвіть першу надруковану баладу Шевченка. Якими словами вона починається?
7.     Який російський поет присвятив вірш на смерть поета?


ЗАВДАННЯ 8:
У вигляді зв’язного висловлювання виконайте ідейно-художній аналіз поезії П. Гірника «Великому Тарасу»:

Запитують мене у класі діти:
А допити, а вічні протоколи?
       Скажіть, письменник скільки заробля?  – 
Священна будь, невтолена жаго
…Відкіль оця хвороба – все на світі
Невже і ви не чуєте ніколи,
Ще змалечку підбити до рубля?!

Як плаче слово голосом його?
…Урок. Шевченко. Не згаса вовіки
А він згорів. І так бува не часто.
Освячене кріпацтвом визнання.
За гроші промовчав би – і живи.
Цікавитесь, який мій заробіток?
Шевченко і сьогодні наш сучасник
Отримав десять років заслання.
Бо з його болю починались ви.
Його вінець – над золоті корони,
Політика, освячена царями, –
Задосить було муки і покар.
Понівеч, зрадь, купи чи задуши!
Писати й малювати заборона –
…Його життя написане сльозами,
Оце його був другий гонорар.

Що запеклися кровю на душі.
Не каявся. Писав у казематах.
У кожний звук, у кожний тон у слові
Відрікся від щедрот і нагород.
Крізь чорноту минущих лихоліть
І не зважав на цензорів пихатих –
Услухайтесь! Почуйте в його мові
Яка цензура викреслить народ?!
Те, що лікує, плаче й попелить.


Почуйте серцем голос несхололий.


Вдивітеся у змучене лице.


Ви рідну мову чуєте у школі.







Завдання ІІ етапу Міжнародного конкурсу з української мови ім. П.Яцика 


5 клас 

І. Напишіть оповідання за поданим початком (0,5 – 1 стор). 
Телеграма осені 
Упав жовтий листок на зелену траву. Золоту цяточку далеко на ній видно. Вийшов їжак на прогулянку. Ішов, не поспішав. Побачив жовтий листок, підійшов до нього, подивився, перевернув на другий бік, прочитав щось, занепокоївся й побіг кудись. 
Білка безтурботно стрибала з гілки на гілку. Раптом вона побачила листок, стрибнула на землю, роздивилась його й теж занепокоїлася. 
12 б. 
ІІ. Замініть подані вислови одним словом-іменником, запишіть їх. 
Нагорода переможцеві в якому-небудь змаганні – … . 
Гуркіт і тріск, що супроводять електричні розряди в атмосфері – … . 
Збірник таблиць, малюнків, креслень – … . 
Льодова гора, що плаває в океані – … . 
Певний режим харчування – … . 
Відступ у першому рядку тексту – … . 
6 б. 
ІІІ. П’ятикласники одержали завдання дібрати із розрізнено записаних слів пари фразеологізмів-синонімів. Ось як виконав завдання, дуже поспішаючи, Петрик. 
Взяти п’яти в руки – ногами накивати; задерти губи – надувати носа; замилювати пальці – дивитися крізь очі; крокодилова душа – заячі сльози; теревені бити – байдики правити; придушити муху – зробити комара зі слона. 
Виконайте завдання, виправивши помилки хлопчика. 
6 б. 
ІV. Запишіть словосполучення, уживши слова в дужках у необхідному відмінку. 
Навчатися (математика), дякувати (батьки), завдавати (біль), потребувати (допомога), наслідувати (дорослі), вибачити (син), завдавати (збитки), зазнати (втрати), попереджати (небезпека), відповідати (українська мова), прагнути (перемога), доглядати (хворий). 
6 б. 
V. Відредагуйте текст і запишіть його. 
Був травень, зате все навкруги було травневе, навіть Місяць, коли сяяв над садом. У саду розквітли яблуні. У саду сто яблунь потонули в пишних рожевих квітах, а слухали солов’їний спів. Кожна яблуня хотіла бути найгарнішою, щоб соловейко саме на ній і для неї співав місячну пісню. 
5 б. 

6 клас 

І. Складіть казку, продовживши розпочату розмову Іменника з Прикметником. 
– І чого ти змінюєшся за родами, Прикметнику? – запитав Іменник. – Я, наприклад, як уже належу до чоловічого роду, то цей рід постійно при мені. 
– А чи думав ти, Іменнику, перед тим як мене запитати, чому сам змінюєшся за відмінками й числами? – спитав у відповідь Прикметник. 
12 б. 
ІІ. Запишіть іменники у формі кличного відмінка. 
1. Катерин.. 1. Марі.. 1. Богдан.. 1. Артем.. 
2. Катр.. 2. Марійк.. 2. Богданчик.. 2. Артемк.. 
3. Кат.. 3. Марус.. 3. Богдас.. 3. Артемц.. 
6 б. 
ІІІ. Відновіть первісну форму фразеологізмів, виправивши допущені помилки. 
Прокрустова перемога, сади Аріадни, Сізіфів кінь, Авгієва арфа, Піррів страх, нитка Тантала, муки Семіраміди, троянський бик. 
4 б. 
ІV. Випишіть у три колонки слова, що починаються: 
на сонорний на дзвінкий на глухий 

Жасмин, трубач, серце, яструб, ледве-ледве, кипарис, джерельце, грім, віз, фонтан, дзеркало, насип, число, ювелір, пейзаж, їзда, багаж, черевики, матрац, двигун, щит, радощі, шуміти, згадка. 
6 б. 
V. Запишіть речення, замінивши недоречно вжиті слова. Зробіть звуковий запис виділеного слова. 
1. Сергій сьогодні інкогніто серед нас. 2. Тато всі вихідні займався реставрацією даху. 3. Коли наша команда перемогла, я увесь вечір тріумфував. 4. Вона ще вчора записалася на візит до лікаря. 5. У магазині представлено широкий діапазон продуктів харчування. 6. Песик миттю з’їв свою дозу пирога. 
8 б. 

7 клас 

І. Напишіть твір-розповідь за поданим початком і кінцівкою. Доберіть до нього заголовок (0,5 – 1 стор.). 
Дрімучим лісом ішли дідусь і хлопчик. Було жарко, хотілося пити. 
Нарешті вони прийшли до струмка. Тихо дзюрчала холодна вода. Мандрівники нахилилися, напилися. 
Дідусь сказав: 
– Спасибі тобі, струмочку. 
Хлопчик усміхнувся. 
– Чого ти усміхаєшся, хлопче? – запитав дідусь. 
---------------------------------------------------------------------------------------------------------- 
Хлопчик замислився. Він ще ніколи не думав над цією істиною. 
12 б. 
ІІ. Із поданих іменників випишіть ті, що належать до чоловічого роду. 
Тюль, толь, Капрі (острів), насип, ваніль, какаду, продаж, путь, міль, шампунь, туш (урочисте вітання), Сибір, турне, маестро. 
5 б. 
ІІІ. Підберіть із довідки до запропонованих фразеологізмів антонімічні, поясніть їх значення. 
Як у воду опущений, повісити носа, розпустити язика, нога за ногу, грати першу скрипку, як кіт наплакав. 
Довідка. Пасти задніх, ходити гоголем, тримати язика за зубами, хоч греблю гати, держати хвіст бубликом, з усіх ніг. 
6 б. 
ІV. Поставте наголоси у словах, запишіть їх. 
Вигадка, видання, вимова, горошинка, дочка, живопис, завдання, заняття, мережа, навчання, ненавидіти, обіцянка. 
6 б. 
V. Відредагуйте текст, запишіть його, виправивши помилки. У виділеному реченні позначте граматичну основу. 
На столі було багато інших іграшок, а найбільше упадав в око чудовий палац з картону. 
Крізь маленькі вікна можна було заглянути усередину палацу і побачити зал. Маленькі дирева перед палацом оточували дзеркальце, що було ніби справжнє прозоре озеро. На озирі плавали лебиді і милувалися своїм відображенням в ньому. 
8 б. 

8 клас 

І. Напишіть твір-мініатюру, використавши в його змісті нижче зазначений уривок. Придумайте заголовок до твору. 
Поступово в золото та багрянець одягається все дерево-чагарникове багатство. Яка чудова, неперевершена гра різноманітних відтінків жовто-червоних кольорів! А в кришталево-прозорому синьому небі вже курличуть журавлі. Природа на прощальний банкет одягає ошатне вбрання. Недаремно поет назвав цю пору «очей зачарування». 
12 б. 
ІІ. Із поданих пар слів виберіть правильне написання прислівників і запишіть. 
Над вечір – надвечір, потретє – по-третє, будьде – будь-де, рік у рік – рік-у-рік, устократ – у стократ, на видноті – навидноті, більш-менш – більш менш, у п’ятьох – уп’ятьох, нарізно – на різно, по-німецьки – по німецьки, вцілому – в цілому, з ранку – зранку. 
6 б. 
ІІІ. Запишіть фразеологізми, вписавши замість крапок потрібне слово. За якою морфологічною ознакою об’єднані всі вставлені слова. Поясніть значення чотирьох фразеологізмів (за вашим вибором). 
1. … без палички. 2. … баб пошептало. 3. До … поту. 4. … п’ятниць на тиждень. 5. … мішків гречаної вовни. 6. Кований на всі … ноги. 7. На всі … сторони. 8. На … фронти. 9. … чоботи – пара. 10. … слів не зв’яже. 
8 б. 
ІV. Заповніть таблицю поданими нижче словами, вставляючи замість крапок потрібну букву. 

Пре- При- Прі- 

Пр..в’язати, пр..злий, пр..дорогий, пр..ваблювати, пр..хитрий, пр..чистий, пр..бічниця, пр..битий, пр..мудрий, пр..звисько, пр..плести, пр..стол, пр..рва, пр..сумний, пр..зирство, пр..скромний, пр..пиняти, пр..звище. 
6 б. 
V. Відредагуйте речення і запишіть їх у правильному варіанті. У реченнях виділіть граматичну основу. 
Попереду за річкою танули ліси, що тягнуться звідси і вгору понад Ворсклою і вниз до Дніпра. Розсипчастий пісок берега зав'юнився під ногами річки, що схованої в берегах, ще не видно було, але річка вже відчувалася по свіжості й прохолоді, яку потягло від неї. Але, наближаючись, перетворився з голубого в зелений, його соковиті хащі по той бік річки прокинувшися повнилися пташиним гомінням. 
6 б. 

9 клас 
І. Напишіть твір-роздум, дотримуючись вимог до текстів даного типу (сформулюйте тезу, аргументи, висновок), за темою: 
«Праця людини – окраса і слава, 
Праця людини – безсмертя її» (В. Симоненко). 
12 б. 

ІІ. До поданих іменників доберіть прикметники, узгодивши їх у правильній граматичній формі роду. 
Таксі, метро, Сочі, Дніпро, кіно, аташе, біль, Сибір, насип, ступінь, тюль, дріб, бязь, мадам, нежить. 
З двома словами (на вибір) складіть одне речення. 
6 б. 

ІІІ. Випишіть іншомовні слова, які називають: 
1) музичні терміни; 
2) економічні терміни. 
Стакато, домкрат, алегро, грейдер, форте, адажіо, сейф, баланс, лібрето, кантата, дебет, лізинг. 
6 б. 

ІV. Перепишіть речення, розставляючи розділові знаки. Виконайте синтаксичний розбір даного речення. 
Пошарпані грозами подзьобані осколками снарядів думають свою безконечну думу почорнілі цегляні стіни лупиться під палаючим сонцем старенький вимитий дощами дах задумливо шепочуть над школою статні осокори. 
8 б. 

V. Відредагуйте словосполучення, запишіть їх у правильному варіанті. 

Моя автобіографія, благополуччя населення, будування незалежної держави, використання коштів, ставити у вину, святкова відкритка, зацвіли георгіни, по нинішній день, дозировка ліків, високі дома, обмін думок, не мати часу для думок, Євшан-зілля, написати жалобу, здача іспитів, змістом своїм нагадувала, виховання відіграє помітне значення, учителі підтримали ідею школярів. 
6 б. 

10 клас 

І. Напишіть твір-роздум, дотримуючись вимог до текстів даного типу (сформулюйте тезу, аргументи, висновок), за темою: 
«Якби море було чорнилом, то швидше висохло б море, ніж слова» (східний афоризм). 

12 б. 

ІІ. Запишіть числа словами і поясніть їх правопис. Складіть два речення з будь-якими з цих числівників. 
1671, 2385, 3496, 4218, 5587, 6677, 7764, 8951, 9782, 10344. 
6б. 

ІІІ. Доберіть до кожного слова іншомовного походження український відповідник. 

Колізія, дебати, манкурт, інцидент, імпічмент, критерії, інфляція, кемпінг, тост, шеф, дефект, апатія. 
6 б. 

ІV. У реченні розставте розділові знаки і дайте йому синтаксичну характеристику. 

Заходимо в ліс як у храм 
Де стовбури ніби колони 
Підносять назустріч вітрам 
Свої позолочені крони 
Де ще не почавсь листопад 
І скрізь по-святковому чисто (В.Скомаровський). 
8 б. 

V. Відредагуйте словосполучення, запишіть їх у правильному варіанті. 

Розказав про цю історію, під час канікулів, візитна карточка, нова качеля, в кінці весни, смачна клубніка, учні змайстрували кормушку, Києво-Печерська Лавра, листки з книжок, у листопаді місяці було, на літру води, кусати собі локті, ремонт мебелі, з метою доведення, ліки пити місяць, стала в нагоді, бере своє начало, облік нашого сучасника. 
6 б. 



11 клас 

І. Напишіть твір-роздум, доводячи або спростовуючи тезу: «Тільки той досягає мети, хто іде, Тільки той, хто горить, не згасає…» (О.Олесь). Дотримуйтесь структури роздуму (сформулюйте тезу, аргументи, висновок). Доберіть заголовок до свого твору. 

12 б. 
ІІ. З поданих слів виберіть ті, які написані з помилками, виправте їх, записавши слова правильно, і поясніть біля кожного з них свій вибір за правилом. 
Кілька мільйонний, п’ятиквартирний, лісо-степовий, червоногарячий, арфяр, свято, моркв’яний, вузькодіалектний, глухонімий, 25-річний, червоно-грудий, теплообмін, східнослов’янський, неньчин, котрий-будь. 

6 б. 
ІІІ. До поданих стійких сполук слів доберіть по два синоніми-фразеологізми. 
На заячий скік - ………………. 
Одного поля ягода - ………….. 
Хоч з лиця воду пий - ………... 
Як стріла - …………………….. 
Милити шию - ………………... 
Мозолити руки - ……………... 
Замилювати очі - …………….. 
Хоч греблю гати - …………… 
З двома фразеологізмами (на вибір) складіть речення. 
6 б. 
VІ. Запишіть речення, розставивши пропущені розділові знаки.Повний синтаксичний розбір речення
Тихий світ місяця заграв на верхах дубів ще вкритих листом на котрому масами задержався вгорі пухкий сніг а далі розлився по лісі по ярах по долинах облив кожне дерево кожну гілку на сучках на розложистому гіллі неначе хто наложив прозорої вати (І. Нечуй-Левицький). 

8 б. 
V. Відредагуйте словосполучення, запишіть їх. 
Написати об’яву, навколишнє оточення, зайняли очередь, пам’ятник Шевченка, педагог з української мови, великий перерив, одержав письмо, підведення підсумків, повістка дня, цінний подарок, покупка товару, приємна посмішка, заповнити пробіли в знаннях, продовження буде, він був високого росту, негідні поступки, мені видається, розвити думку.

http://ztkolegium.ucoz.ru/blog/zavdannja_na_konkurs_z_ukrajinskoji_movi_imeni_petra_jacika/2010-08-31-10сайт олександри глазової

Комментариев нет:

Отправить комментарий